بيماري ها را بشناسيم


 

نويسنده :امير شيخي




 
بزرگ و متسع شدن وريدهاي انتهاي راست روده و مقعد موجب ايجاد حالتي به نام "بواسير" مي شود . احتمال بروز آن در سنين 20 تا 50 زياد است. عوامل زيادي در بروز آن نقش دارند مانند نشستن و ايستادن به مدت طولاني ، مصرف كم مواد غذايي گياهي ، نوشيدن مقدار كم مايعات در طول روز و وجود مشكل يبوست.
"يبوست" يكي از شايع ترين دلايل بروز بواسير است ؛ چه در اين حالت فرد ناچار به زور زدن زياد حين اجابت مزاج مي شود كه اين عمل باعث افزايش فشار بر روي عروق خوني مقعد و نهايتاً بواسير مي گردد.
بواسير خارجي قابل لمس است ولي نوع داخل آن را نمي توان لمس نمود. افراد مبتلا درد زيادي را هنگام اجابت مزاج متحمل مي شوند.
وجود برخي بيماري ها در بدن احتمال بروز يبوست را افزايش مي دهد مانند اسهال ، تومور در ناحيه لگن ، سرطان روده بزرگ ، عفونت هاي ناحيه مقعد ، نارسايي كليه و قلب و ... .
حاملگي نيز يكي ديگر از عوامل تشديد كننده بيماري است . در طي دوران بارداري ، بزرگ شدن رحم موجب وارد آوردن فشار بر روي عروق خوني شكم مي گردد. انقباضات هنگام زايمان مي توانند موجب شديد شدن بواسير شوند.
ـ ‌نشستن در آب گرم روزي چند بار در كاهش درد و تورم آن مؤثر است .
ـ استفاده از پمادهاي آنتي هموروييد نيز در اين مورد مؤثر است .در صورت عدم بهبودي جراحي لازم است .

آرتروز؛ شايع در دو دهه اخير
 

"آرتروز" يك بيماري غضروف مفصلي است كه در آن بافت غضروف ها در اثر فشارهاي وارده ، تحليل رفته و آسيب مي بيند. به طور عمده اين بيماري در مفاصلي كه تحت فشار زياد قرار دارند ، بروز مي كند؛ مفاصل استخوان هاي زانو و لگن بيش از ساير مفاصل دچار مي شوند. البته مفاصل دست هم در اين خصوص در امان نيستند .به خصوص در افرادي كه زمينه ارثي داشته و يا با مشاغلي هم چون تايپ سرو كار دارند.

علايم
 

از جمله علايم آرتروز مي توان به سختي و خشكي مفصل هنگام بيدار شدن يا بعد از مدتي بي تحركي و عدم توانايي فرد در خم و راست كردن مفاصل اشاره نمود.

عوامل
 

شروع آرتروز در خانم ها بيش از آقايان است ؛ از دلايل عمده آن اضافه وزن و به كارگيري بيش از اندازه مفصل در انجام امور خانه است .
به طور كلي آرتروز در ميانسالي ديده مي شود ؛ هر چه سن بالاتر مي رود شدت بيماري بيشتر مي شود.
پيشرفت بيماري موجب خشك شدن عضو مي گردد . در صورت عدم درمان بعد از مدتي حركت مفصل براي فرد مشكل شده و اختلالاتي در راه رفتن او ايجاد مي شود تا جايي كه ممكن است فرد مجبور به تعويض مفصل گردد.

تشخيص
 

تشخيص بيماري آرتروز معمولاً بر اساس علايم و انجام راديوگرافي صورت مي پذيرد.

پيش گيري
 

متخصصان همواره توصيه مي كنند به منظور پيش گيري از آرتروز از خوردن غذاهاي چرب اجتناب گردد . در مقابل ، مصرف ميوه و سبزي جات افزايش يابد ؛ چرا كه اين مواد مانع پيشرفت بيماري مي شوند.
افراد شاغل كه به صورت نشسته بر روي صندلي به فعاليت مشغول اند ، همواره بايد سعي كنند بدن خود را راست و شانه را به عقب نگهدارند.

درمان و توصيه
 

افراد مبتلا به آرتروز بايد به نكات مهمي توجه داشته باشند . از جمله پيروي از تغذيه مناسب با توجه به شرايط بدني خود ؛ ذكر اين نكته ضروري است كه مصرف مكمل هاي غذايي سرشار از كلسيم و منيزيم موجب به تأخير افتادن فرسايش غضروف مي گردد(مانند شيرو لبنيات). افراد مبتلا بايد از كوهنوردي و بالا و پايين رفتن از پله خودداري نمايد.
گرم كردن مفصل از طرق ورزش مناسب و فيزيوتراپي ممكن است درد و سختي را كاهش دهد . هم چنين اين بيماران بايد از تحميل بار اضافي به مفصل مبتلا خودداري نمايند. كاهش وزن در افراد داراي اضافه وزن نيز بسيار كمك كننده است .
البته امروزه داروهاي مسكن و ضد التهابي نيز جهت درمان تجويز مي شود، ولي مصرف مداوم اين دارها به ساير اندام هاي دروني بدن آسيب مي رسانند. هم چنين مصرف مقدار زياد داروهاي التهابي موجب افزايش فشار خون مي گردد. بنابراين اين داروها بايد حتماً تحت نظر متخصصان مصرف شوند.

نكته مفيد :
 

آرتروز ،نقرس ، ديسك كمر ، ديابت ، سنگ كيسه صفرا ، آسم ، عفونت هاي ريوي ، نازايي ، واريس ، سرطان سينه ، افزايش چربي خون ، فشارخون ،سرطان پروستات درمردان،نارسايي قلبي ،سکته قلبي ،تصلب شرايين، فتق شكم و خروپف در خواب از جمله عوارض چاقي مي باشند.

سرطان پوست
 

به رشد كنترل نشده غير طبيعي سلول در يك لايه پوست "سرطان پوست" گفته مي شود. اين بيماري يكي از شايع ترين نوع سرطان است كه احتمال بروز آن در هر دو جنس (زن و مرد) وجود دارد.
يكي از دلايل اصلي بروز سرطان پوست ، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب به مدت طولاني است .البته عوامل ديگري نيز در بروز آن دخيل اند كه به مواردي از آن در زير اشاره مي شود:
ـ سابقه فاميلي سرطان پوست
ـ برنزه كردن بدن با استفاده از لامپ هاي خورشيدي يادر مكان هاي ويژه
ـ پوست داراي كك و مك
ـ سابقه آفتاب سوختگي قديمي
ـ وجود خال هاي غير طبيعي در بدن
ـ زندگي در مناطق آفتابي يا ارتفاعات
با توجه به برخي نكات بسيار مهم مي توان از بروز اين بيماري جلوگيري نمود. لذا رعايت موارد زير بسيار ضروري است ؛
ـ تا حد ممكن از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداري شود. در غير اين صورت از ضد آفتاب استفاده نماييد و در صورت طولاني شدن قرار گرفتن در معرض آفتاب ، هر چند ساعت مجدداً از ضدآفتاب استفاده نماييد.
ـ استفاده از عينك آفتابي و كلاه سايه دار مناسب است .
ـ در صورتي كه تكه اي پهن زبر قرمز يا قهوه اي رنگ روي پوست گسترش يافت ، حتماً با پزشك مشورت نماييد.
ـ توجه داشته باشيد كه درمان به موقع اين بيماري ، در بهبود علايم آن بسيار مؤثراست . لذا در صورت مشاهده هر نوع علايم خاصي در سطح پوست خود،با متخصص پوست مشورت نماييد.

شالازيون
 

دراين بيماري يك كيست در پلك ايجاد مي شود كه علت آن انسداد مجراي يكي از غدد موجود در پلك است .
قبل از هر اقدامي لازم است به پزشك مراجعه شود . متخصصان معتقدند استفاده ازكمپرس داغ به مدت 10 دقيقه روزي 3 بار در از بين بردن كيست مؤثر است .
اگربا عمل فوق ، كيست دفع نگرديد لازم است از ساير شيوه هاي درماني مانند تزريق و يا نهايتاً عمل جراحي و درآوردن كيست استفاده شود.

عفونت حنجره
 

عفونت با علايمي شامل سوز و خارش گلو و ورم در ناحيه گردن خود را نمايان مي سازد . درمان اين بيماري بسيار حائز اهميت است ودر صورت عدم بهبودي كامل ،احتمال بروز مشكلات زيادي وجود دارد.
اين بيماري با درد شديد در ناحيه پايين گلو و هم چنين تب بالا همراه است . معمولاً اين نوع عفونت با كارهاي ساده مانند غرغره كردن با محلول آب نمك ، نوشيدن مايعات به مقدار كافي و استراحت برطرف مي شود . هم چنين مرطوب نگه داشتن فضاي خانه به مرطوب شدن گلو كمك مي كند.
بروز اين بيماري در كودكان مراقبت خاصي را مي طلبد . مخصوصاً اگر بيماري كودك باتب ، مشكلات تنفسي و بلع همراه باشد . به هرحال ، توصيه مي شود در صورت عفونت حنجره ، به طور خودسرانه از آنتي بيوتيك استفاده نشود و صرفاً داروهاي تجويز شده از سوي پزشك مصرف شود.

سفيليس ؛ بيماري عفوني
 

سفليس يك بيماري عفوني و مقاربتي است كه توسط نوعي باكتري ايجاد مي شود و طي چند مرحله ، كه هر مرحله علايم خاص خود را دارد ، پيشرفت مي كند. بعد از ورود باكتري به بدن ، در سراسر بدن گسترش مي يابد.
از علايم اوليه آن مي توان به ايجاد يك زخم بدون درد در نزديكي سرآلت تناسلي در مردان و در مهبل يا فرج در زنان اشاره نمود. البته بعد از مدتي زخم بهبود مي يابد ولي درمان صورت نگرفته است .
بعد از چند ماه ، بيماري وارد مرحله بعدي مي شود . اين دوران با ايجاد بثورات پوستي در سراسر بدن از جمله كف دست ها و پاها همراه است .
سردرد ،تب ، درد استخوان ها و مفاصل ، ريزش موها و ايجاد زخم در دهان از ديگر علايم اين دوران است .
بعد از مدت هاي طولاني ، بيماري وارد مرحله سوم مي شود كه اين مرحله ممكن است براي فرد خطرناك بوده وبا مشكلات زيادي همراه باشد .
استفاده از داروهاي مناسب در دوران بيماري در درمان آن كمك كننده است . لذا به همين دليل بارها توصيه شده است در صورت مشاهده هر علايم خاصي به پزشك مراجعه شود.
نكته مفيد : ژن لاغري و چاقي وجود ندارد؛ از آن جا كه ژن ها در داخل سلول هاي بدن وجود دارند غيرقابل تغييراند. لذا چاقي و لاغري اكتسابي است نه ارثي.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 80.